Kevadine päikesepaiste on vaatamata pluss- ja miinuskraadide vaheldumisele juba esimesed elektritõukerattad ja jalgrattad tänavale toonud. Kuigi ilus ilm meelitab kohe sõitma, tasub teada, et lisaks libedusele kujutab endast ohtu ka hooldamata jalgratas.
Kaherattalisega liigeldes jaguneb sõitja tähelepanu nii kõnni-, sõidu- ja kergliiklusteede, aga ka inimeste ja autode vahel. Gjensidige kindlustuse kahjukäsitluse osakonna juhataja Maarika Mürk tõdes, et kevade saabudes kasvab paratamatult ka jalgrattaga seotud kindlustusjuhtumite arv. Kusjuures füüsiliselt on suuremaks kannatajaks alati rattur.
Mürk toonitas, et eriti tähelepanelikud peavad olema üha menukamaks muutuvate elektrirataste kasutajad, sest need sõidavad piisavalt suurtel kiirustel ning võivad kokkupõrkel väga tõsiseid tagajärgi põhjustada. Seda mitte ainult ratturi enda, vaid ka jalakäijate perspektiivist. “Varakevadised sõidud võivad õnnetusega lõppeda nii hooldamata ratta kui libeduse tõttu, mis praeguse petliku kevadilmaga asfalti katab. Kahjukäsitluses näeme, et libedusest tingitud rattaga kukkumisi tuleb ette nii varakevadel kui ka talvisel perioodil, mil sooja ilma tõttu jalgrattaga liigeldakse, kuid asfaldi libedusega ei osata arvestada,” hoiatab Mürk.
Kuigi turvalisus sõltub ka sõidustiilist, aitab jalgratta hooldamine vältida õnnetusi, mis tekivad näiteks katkiste pidurite või purunenud rehvi tõttu. „Igal juhul peab jalgratas olema enne sõitu tehniliselt korras. Me sukeldume ju liiklusesse alati autoga, mille pidurite, mootori või rehvide korrasolekus oleme kindlad ning ka turvavöö paneme alati peale,“ toonitas Mürk. „Seepärast peaks iga jalgrattaga liikuda soovija esimene tegevus kevadel olema sõiduvahendi hooldamine ja enda turvavarustuse ülekontrollimine.”
Suuremat tähelepanu ratta hooldusele peaks pöörama kindlasti need inimesed, kelle jalgratas veetis talve lahtisel või klaasitatud rõdul, kuuris või muus külmale ja niiskusele avatud kohas. Kahjustada võivad olla saanud nii rehvid, pidurid, kett kui muud detailid.
Nõuanded jalgratta hooldamiseks enne kevadhooaega:
1) Puhasta trossid ja veljed talvega settinud mustusest. Puhasta ka kett ja keti hambad harjaga (nt vana hambaharjaga).
2) Kuivata kett riidelapiga ja õlita spetsiaalse ketiõliga. Pane tähele, et rohkem pole uhkem, sest liigne õli hakkab koguma mustust. Õli pannakse rattaketi sisepinnale ja lastakse vabakäiguga rattal paar ringi tagurpidi käia;
3) Kontrolli, et tagumine ratas jookseks vabalt ilma loksudeta. Kontrolli ka kruvikeeraja ja mutrivõtmega üle kõik kinnitused.
4) Pumpa rehvidesse soovitatav rõhk, mille leiad rehvi küljelt nagu autolgi;
5) Enne esimest pikemat sõitu tee proovisõit veendumaks, et käigud ei kõrise ega hüppa ühelt teisele;
6) Piduriheeblit alla vajutades veendu, et see liiguks kergelt ning heebli ja juhtraua vahele jääks vähemalt 2,5 cm;
7) Kui kuuled käike vahetades ebamääraseid kõrinaid, jooksud on kõverad, kodarad lõdvad või muud, pöördu spetsialisti poole.