Pimedal ajal on oluline liiklusohutusele veelgi rohkem tähelepanu pöörata. Ebapiisava valgustuse tõttu ei pruugita õigel ajal märgata kaasliiklejaid, jalakäijaid, jalg- või tõukerattureid, metsloomi või teele sattunud takistusi. Pimedas liigeldes tuleks erilist tähelepanu pöörata ka teiste liiklejatega pikivahe hoidmisele.
Kuigi pimedas on oluline sõita ettevaatlikult, on veelgi tähtsam hästi valgustatud tee ning halva nähtavusega teelõikudel tagab selle auto esitulede valgusvihk. Seetõttu tuleb enne teele asumist veenduda tulede korrasolekus, eriti kui tuleb tegemist maanteesõiduga. “Kui märkate, et esituled ei toimi või on tulede klaas tuhmunud ja nende valgusvihk ei ole enam piisavalt ere, tuleks asjaga kiirelt tegeleda. Kui esituli ei toimi, piisab teatud juhtudel ainult esitule pirni vahetusest, aga teatud juhtudel peab siiski pöörduma remondiettevõtte poole,“ selgitas Gjensidige sõidukite kindlustuse tootejuht Marko Privoi.
Sõidukid on enamasti varustatud üht tüüpi kolmest erinevast esitulede lahendusest - LED, halogeen või ksenoon. Kõige levinumad on halogeentuled, millel on kollakas-valge valgus ja mille valgusvihk ei ole kõige parem (seda tüüpi valgustuslahendusega sõidukeid on liiklusregistris kõige rohkem arvel). Ksenoontuled on tavaliselt natuke parema valgusvihuga kui halogeentuled. LED tuled muudavad suurema osa oma energiast valguseks, andes seega halva nähtavusega oludes parima valgusvihu. Samas on igal eelmainitud esitule lahendusel omad plussid ja miinused.
Olenemata esitulede lahendusest, muutub tulede efektiivsus ajapikku halvemaks. Väliskeskkonna eest tule komponente kaitsev klaas saab igapäevaselt pihta teelt õhku tõusvate kivide, liiva, mustuse ja muu teel oleva prahiga, mis seda pinda kriimustab. “Kahjustatud klaasi tõttu võivad tuled tunduda tuhmid isegi siis, kui need on töökorras. Teatud juhtudel saab esitule klaasi läbipaistvust parendada selle poleerimise või muude analoogsete taastamismeetoditega. Teatud juhtudel on aga mõistlik esituli üldse välja vahetada, kuna taastamise ja vahetamise maksumuse vahe on väike ja uus esituli on halbades teeoludes kindlasti efektiivsem kui ainult vana esitule klaasi läbipaistvuse parendamise teel saadud tulemus,” rääkis Gjensidige esindaja.
Sõidukituled korras – mida veel silmas pidada?
Väga tähtis on enne liiklusesse suundumist sõiduki salongiklaasid lumest ja jääst puhastada, et esiklaasist näeks korralikult kogu teed ja külgmistest akendest ning tagasivaate peeglitest oleks võimalik sõiduki ümbrust liiklemisel jälgida. Lisaks tuleks enne liikuma hakkamist eemaldada sõidukilt suured lumekuhjad, sest need võivad kiiruse kasvades õhku paiskuda ja ümberkaudsete sõidukite või inimeste pihta kukkuda. “Sel juhul võib autojuht kahjujuhtumi põhjustamises ka süüdi jääda, kuigi ei olnud ise kahjujuhtumi otsene osaline. Tänapäeval on paljudel autodel videoregistraatorid ja sealt on kerge tuvastada kahju põhjustajat.”
Lisaks uste ja lukkude, kojameeste ja aknapesuvedelike, aku ja kõige muu jooksvale kontrollimisele ning hooldusele, tasuks talvel hoida sõiduki pagasiruumis ka väikest lumelabidat. “See abimees aitab teinekord palju kiiremini ootamatult teele tekkinud lumehunnikust välja, sest puksiiride ooteaeg on talvel tavaliselt pikk ja ka kõige parem sõber ei pruugi kiiresti kõikjale jõuda.
Tulemaks toime keeruliste teeoludega, tasub varuda aega sihtpunkti jõudmiseks ja pidada kinni kiiruspiirangutest. Üks hea lahendus vältimaks kiirustamist on enne teele asumist vaadata mõnest mobiilirakendusest (Waze, Google Maps) orienteeruvat sihtkohta saabumise aega. Teatud juhtudel on rakendusest võimalik tuvastada valitud teel toimunud liiklusõnnetusi või ummikud ning seega saab valida teise marsruudi või võtta sihtkohta sõitmiseks rohkem aega. “See toiming võtab maha pinge, et millal jõutakse punktist A punkti B. Üldjuhul on need rakendused väga täpsed ja kui igaüks meist on ise hoolas ning kaasliikleja suhtes mõistev, siis muutub kogu liiklus rahulikumaks ja me kõik jõuame sihtkohta õigel ajal,” sõnas Privoi.